Freitag, 7. März 2008

واکنش سازمان اجتماعی افغانستان و آسیا

در مورد رفتار پارسی ستیزی دولت کرزی

دکتور نورالحق نسیمی



ببينيد كه اداره افغان ملت و یاران نزدیک کرزی چه كارهای ميكنند؟ با نصب اشخاص ضدفرهنگ و ضد ارزش های معنوی می خواهند به فرهنگ کهن آریانای کبیر و خراسان دیروز صدمات جبران ناپذیر را وارد نمایند که این حرکت شان جهان متمدن را به لرزش در آورده است و ایمان دارم در صورتی ادامه چنین اعمال ضد انسانی و ضد اسلامی پشیمانی را برای فرهنگ ستیزان و فارسی ستیزان ببار خواهد آورد و قیام سراسری مردمان تاجک، هزاره، ترکمن، نورستانی، لغمانی، جلال آبادی، وردکی و سایر فارسی زبانان کشور ما را روبرو خواهند شد.

مردمان پرافتخار خراسان زمین تا امروز صدای شان را در مقابل تحمیل کردن اصطلاح کلمه افغان، سرود ملي تحمیلی، پول ملي تحمیلی، بيرق ملي تحمیلی واصطلاحات حقوقی و نظامی تحمیلی بار ها و بار ها بلند کرده اند اما در مقابل مجازات گردیدند.

مردم افغانستان بار ها تقاضا نمودند تا پست های وزارت فرهنگ و وزارت آموزش و پرورش به اشخاص شایسته و فرهنگی داده شود اما برعکس جاسوسان آی اس آی پاکستانی در این پست های اساس نصب میشوند تا روش پاکستانی را در افغانستان پیاده نمایند و مردم ما به عوض واژه های فارسی از واژه های بیرونی استفاده نمایند.

مردم افغانستان رنج های زیادی را از آغاز بوجود آمدن افغانستان بدبخت در نقشه سیاسی جهان تحمل شدند و از تمام نعمات خداوندی محروم گردیده اند و تمام افتخارات شان توسط نظام های قبیلوی به همکاری کشور های خارجی به خاک یکسان گردید.

و هنوز هم ادامه دارد.

زبانيكه به آنها شخصيت بخشيد واز معنويت ناب عرفاني زبان فارسی بهرورگردیده اند به پست های عالی دولتی رسیدند آیا سزايش اين است تا مردم را اجازه صحبت به زبان اصیل شان ندهند و آیا استفاده واژه های اصیل فارسی که زبان مردم افغانستان است واژه ضد اسلامی است.

اميدوارم دولتمردان كج بين حكومت كرزي از راستي وصداقت و روش انساني مردمان فارسی زبان سو استفاده نکرده وبرابري حقوق همه شهروندان اين سرزمين را در نظر گیرند.

رژيم که عامل نابرابري زبانی و فرهنگی شود وفاشيستان قبيله گرا حتا اجازه بيان واژه های زبان مادري را برای مردمان آن سرزمین ندهند در شرايط امروزی بزرگترین ضربه و صدمه در پروسه فراگیری دموکراسی نو بنیاد وارد مینماید.

كسانيكه دراين راستا زبان مردم را بسته مینمایند واقعيت ها را پنهان مینمایند نسل آينده آنها را در قطار جنایتکاران فرهنگی و قاتلین حساب خواهند كرد.

سازمان اجتماعی افغانستان و آسیا بازهم از سازمان های حقوق بشر و دولت مركزي افغانستان احترامانه میخواهد تا ارزش های انسانی و آزادی بیان را از طریق فشار آوردن به فرهنگ و زبان مردمان ساکن در کشور خدشه دار نسازند و حد اقل اگر برای مردم نان داده نمیتوانند زبان شان را نیز قطع نکنند.

مردم افغانستان استفاده از واژه های فارسی را حق قانونی و مسلم شان میدانند و خیانت به فرهنگ شان را کاملآ نمی پذیرند چون فرهنگ پدیده اجتماعی است وزبان حافظ وناقل آن.

امروز تمام پژوهشگران و دانشمندان مدیون همین زبان فارسی است که شکست ناپذیرترین زبانی از نیاکان ما به ارث مانده است.

اگر زبان فارسی امروز در افغانستان وسیلهء ارتباط دهنده اقوام کشور گردیده این یک تقاضای زمانی بوده که تاریخ قدامت آن به چندین هزار سال میرسد این زبان نه بر کسی به صورت اجباری تحمیل گردیده و نه در گسترش منطقوی آن زور و نیرنگ به کار رفته است.

امروز زبان انگلیسی، روسی، لاتینی و سایر زبان های اروپایی اکثر واژه ها را از زبان فارسی گرفته اند تا زبان شان تکمیل گردد فلهذا آنهاییکه با زبان فارسی می ستیزند به معنی آن است که با جهان علم و دانش مقابله میکنند.



دکتور نورالحق نسیمی

ریس سازمان اجتماعی افغانستان و آسیا

Keine Kommentare: