Freitag, 7. März 2008

وزیر بی اطلاع و بی فرهنگ باید بداند، که زبان فارسی یک زبان نه، بلکه تمدن است

فرهاد فارسی

کابل

30/11/1386






گاه بر "نسل کشی" میتازند، گاه بر "اصل کشی"

نپذیرم، نپذیرم، نپذیرم هرگز

جامه ی را که به من دوخته یی

به تن تو زیباست

کو نمایانگر فرهنگ نیاکان تو است

هویتت، نام و نشانت همه وابسته به اوست

حق آن هم با توست.

لیک من جامه ی خود را دارم

جامه ی را که نیاکان من از جنس "پرند"

سده ها پیش ز "ابریشم جان" بافته اند

او همه چیز من است

هویتم، ملیتم، عزت و "فر" و "هنگم"

بخش شعر تحت عنوان شناسنامه از اسماعیل خراسانپور



زمانیکه سیمایی نطاق تلویزون طلوع در پرده ظاهر شده گفتم که باز چی شده؟ باز در کدام قسمت از کشور انفجاری شده و جانی کسانی را گرفته، این طور نبود بلکه شخصی با اندام که نمی شود آدم خواند یا حیوان در تلاش گرفتن هویت،نام و نشان 160 ملیون فارسی زبانان است.

این از همه انفجار ها و بمب ها اتوم خطر ناک تراست، که می خواهد هویت ونشان را بگیرد تا فرزندی فارسی زبان باقی نماند،

اما این خیال است، خواب است، هم جنون تو و هم فکرانت

می خواهد در مقابل مولانا که جهان به آن فخر می نماید، حافظ، سعدی، نظامی،فردوسی، سنایی، فارابی، خلیلی،ناصر خسرو،و..... برخاسته آن ها را بر چسپ استفاده از فرهنگ بیگانه و ضد اسلامی بزنید.

نمی دانم که در کجا از قرآن مجید آمده که استفاده از واژه اصیل زبان مادری ضد اسلامی است، ویا این گفتار ناشی میشود از تعصب ، شیونستی، قبیله اندیشی، و یا اینکه زبان تو فکر، اندیشه و ذهنیت قبیلوی بادار که تو را به مقام وزارت رسانیده است، بیان میکنید.

اما این را باید بدانی ای خرم ناخرم! ای وزیر بی اطلاع بی فرهنگ!

که دیگر کسانی را که شما و تعدادی از افغان ملیت ها اقلیت می خوانند، (به صراحت هم می گویم که این هم ناشی از کور اندیشی تان می باشد)، خواب باشند، که تو دهل فارسی ستیزی مانند اجداد خود نادرشاه ، ظاهر شاه، داود و....... به صدا در آوری، و آنها خاموش باشند، البته جواب دندان شکن خواهد گرفتی که اجداد تو گرفته بود.

در تلاش جایگزینی فرهنگ و زبان قبیله نشینی و غژدی خود باشید سخت اشتباه می کنی، چون شما(پهلوان بی فرهنگ) نمی دانیدکه در تلاش از بین بردن یک زبان نیستید بلکه در تلاش از بین بردن یک مدنیت است که این کار از دست بشر نیست.

شما جفای برزگ را به زبان پشتو می نماید، این اقدام شما باعث شده که زبان پشتو رشد نکند بکله سیر نزولی را می پیماید. شما تلاش کنید که بجای جایگزینی واژه های زبان غژدی خود به در زبان های دیگر واژه های دیگر را که در زبان تان موجود است تغییر دهید که نسل بعد به شما لعنت نکند اقای وزیر بی فرهنگ بی دانش.

کسی که از گذشتگان خود پند نگیرد، باعث پند دیگران می شود.

اما تو وزیر بی اطلاع بی فرهنگ هم از گذشته گان فارسی ستیزی خود پند نگرفتی که چه سود را بدست آوردند، جز اینکه ملیت پیشتون از تمام تحولات ماحول شان عقب نگهداشتن و هنوز هم در این قرن 21 آنها در غژدی و چادر زندگی می نماید، که از ابتدایی ترین ضروریات بشرکه سرپناه است بی بهره اند.

این نشان دهنده سیاست غلط اجداد تو است. پس بیا بچه خوب شو، به این نصحیت من گوش کن که از فارسی ستیزی روی برگردان و در صدد راه حل به مشکل غژدی نشینی خود کند.

که بیچاره ها را از تمام نعمات محروم اند، و این هم یاد اور می شوم که با اندام گلان خود هم فریب نخوری که نمی توانی با فارسی جنگید، عظمت این زبان را بسیار مردان بزرگ که متوان به صراحت و جرات تمام آن ها را فیلسوف خواند درک نموده و حمایت نموده بودند.

پس به خاطر یکه در مدیریت اصل است که اگر کسی اشتباه را مرتکب شد اول توصیه در مرحله دوم اخطار و در مرحله سوم اخراج، اما این موضوع نشان می دهد که در پهلو اینکه از فرهنگ خبر نداری ازمدیریت هم بوی نمی بری. پس اول با این چند بیت از برزگان تورا توصیه می نمایم.

شاید که این گپ ها را در هنگام که مست بودی یا نصوار برده باشد، گفته باشی.

خوب گوش کن پهلوان خرم!

حضرت حافظ چه خوب گفته

زشعر دلکش حافظ کسی شود آگه
که لطف طبع وسـخن گفتن دری داند



و یا حضرت حافظ در جای دیگرمی گوید:

شکر شکن شوند همه طوطیان هند
زین قند پارسی که به بنگاله می رود





حضرت نظامی چی خوب گفته:

نظامی که نظم دری کار او اســت
دری نظم کردن سزاوار او اســــــت

لامعی چی می گوید:

شاعران برتو همی خوانند هردم آفرین
گه به الفاظ حجازی گاه با لفظ دری



یک شاعر ماوراالنهری بنام شمس الحسن دربارۀ فارسی دانی الغ بیگ یا شاهرخ میگوید:

آن ترک زبان پارسی دان

برتخت سخن، فصیح سلطان

چون کلک سخن بدست گیرد

بازار بتان شکست گـــــیرد

خوب شاید که پهلوان خرم متوجه شده باشی، پس اگر دوم بار این کار را کردی اخطار برایت داده خواهد شد، درج سوانح تو می شود ( خدا می داند که در سوانح تو دیگر چی گپ های باشد) در اخرین مرتبه از بادار تو می خواهم که تو از وظیفه سبکدوش نموده به کلی پزی شاگرد مقرر کند، که تو نی مدیریت می فهمی نی فرهنگ البته با این مشاورک هایت.

Keine Kommentare: